Myslím, že stížnosti ohledně čekání v čekárnách u lékařů v ordinacích slyšel snad už úplně každý, ať už ze svého okolí nebo od sebe samých. Bohužel lékařů je stále méně a méně a tím pádem na každého je více práce, každý den se dostávají do skluzů a nestíhají objednané pacienty přijímat, tak jak by měli, a ti musí čekat déle.
Proto se začalo poslední dobou hodně probírat téma online zdravotnictví, kdy by pacienti mohli konzultovat svůj stav s lékařem přes internet a z pohodlí domova, po cestě do práce nebo přímo z ní. Skončilo by tedy nepříjemné dojíždění do ordinací na různých koncích města. Nedávno bylo podobně zavedeno posílání předpisů na léky, pro které se již nemusí chodit k lékaři, ale stačí mu zavolat a on vám jej pošle formou sms, kterou ukážete v lékarně. Systém funguje, tak proč nezkusit i online konzultace s lékařem?
Podívejme se na pozitiva:
· Žádné čekání před ordinací
· Žádné dojíždění
· Nemusíte sedět v čekárně, kde sedí například lidé s nachlazením a neriskujete nakažení
· Rychlost komunikace
· Pro někoho může být lepší nemluvit přímo s člověkem, nemusí se stydět cokoliv sdělit
· Lékař kdykoliv a kdekoliv
· Žádné objednávání na měsíce do předu
A určitě najdete i další pozitiva. Z pohledu pacienta by se to mohlo zdát jako pozitivní a příjemná změna, ale co z pohledu lékaře? Mohlo by se totiž stát, že si pacient nemoc vymyslí, popřípadě si vymyslí symptopy, nějaké zase zatají a lékař ho pak bude špatně léčit. Přeci jen když se s pacientem setká osobně, může zhodnotit situaci lépe.
Další otázka se týká osobních informací, často citlivých, které by se předávaly přes síť, na které jsou miliardy lidí. Bylo by vhodné této komunikaci důvěřovat? Jak těžké by bylo pro někoho se dostat k našim soukromým informacím?
Existuje spousta pozitiv ale i negativ, stejně jako spousta otázek. Zatím můžeme jen čekat, zda tento nápad skutečně někam pokročí a budeme s takovouto formou zdravotnických služeb opravdu setkávat, nebo jestli upadne v zapomnění.